standard

Anna tränar med tvillingar i magen

Anna Lissjanis väntar barn för tredje gången – och hon har två små liv i magen! Läs om hennes träning här när Anna berättar med egna ord om sina upplevelser.

Anna Lissjanis i gymmet.

Efter två tidigare graviditeter känner jag min kropp och vilka signaler man bör lyssna på. Vid första graviditeten väntade jag trillingar och tränade ändå på ganska mycket. Barnmorskorna bad mig “lyssna till kroppen“, men har man aldrig varit gravid vet man inte hur det ska kännas. Vad som är normalt. Jag fick mina barn redan i v. 27 och endast ett av barnen klarade sig. En sorg jag alltid bär med mig även om det inte bara hade med min träning att göra. Jag jobbade heltid med ibland 8 PT-kunder om dagen, vilket inte är bra vid en riskgraviditet.

Vid andra graviditeten väntade jag “bara” ett barn och mådde hur bra som helst. Jag tränade hela graviditeten, både lätt styrketräning, promenader och kondition på maskiner i gymmet. Även dagen innan jag fick värkar var jag och tränade ett pass och födde sen en dag före beräknad förlossningsdag. En graviditet och förlossning man kan drömma om.

Nu, tredje gången gillt, väntar jag tvillingar. Jag är så lycklig, samtidigt som jag är orolig för att föda för tidigt. Men nu känner jag till kroppens signaler och tar det lugnt om jag behöver. Jag tränar lättare styrketräning och aldrig till utmattning. Detta varvar jag med lugn konditionsträning på maskiner i gymmet. Känner att jag mår bra av att röra på mig och tar en dag i taget. Vet av erfarenhet att man blir otroligt stark efter en graviditet och snabbt kommer tillbaka till sin gamla form, så jag känner mig inte stressad över att behöva sänka träningsintensiteten.

Mitt råd är – träna det du tycker känns bra och utan att vara resultatinriktad. Du är gravid 9 månade (förhoppningsvis) och sen har du hela livet på dig att komma i toppform. Njut av graviditeten och din vackra mage full av liv! :)

Läs Annas blogg!