FAQ

Fråga: Jag och min man planerar att skaffa barn och jag hoppas kunna träna under graviditeten. Men när ska man inte träna under graviditeten?

Svar: Det finns flera tillstånd som gör att du kan behöva ta det försiktigt med din träning, men då kommer din barnmorska berätta det för dig. Det är därför viktigt att ha en bra dialog med henne/honom.

Följande kan medföra att du inte får träna: du väntar tvillingar eller fler, fostervattnet har gått, du blöder, om det finns risk för en för tidig förlossning, om du tidigare har haft problem med graviditeter, om du har haft fler än tre spontana aborter.

Genom att prata med barnmorskan får du svar på dina frågor.

 

Fråga: Vilken träning bör jag undvika under min graviditet?

Svar: Under graviditeten bör du vara försiktig med: träning där du kommer upp väldigt högt i puls, kontaktsporter där du riskerar att få ett slag mot magen (ex brottning, boxning), träning där du hamnar i ledernas ytterlägen (du blir rörligare under graviditeten och det finns en risk att du kommer ut för långt), okontrollerad träning med snabba skiften (ex fotboll).

 

Fråga: Hur långt in i graviditeten kan jag träna?

Svar: Du kan träna så länge du mår bra samt om din barnmorska har sagt att det är okej för dig att träna. För en del fungerar det att träna hela graviditeten medan andra slutar tidigare. Det kan dock vara bra att trappa ner mot slutet och prioritera vilan mera.

 

Fråga: Vilka träningsformer är bra att träna som gravid?

Svar: Det är bra att träna sådant som kroppen redan är van vid förutsatt att det fungerar som gravid. Graviditeten är inte en period då du ska börja träna en massa nytt. Det är bättre att anpassa din nuvarande träning till de nya förutsättningarna.

Träning som fungerar bra som gravid är styrketräning, promenader, simning, cykling, gravidyoga och gravidpilates.