standard

Gravidträning i STOTT Pilates-maskiner

JAG TESTAR. Senaste gången jag blev guidad av Anna Grisotti genom ett träningspass var när jag gick en kurs i gravidyoga på SATS när jag väntade Charles. Anna är fortfarande en kollega till mig, men dessutom huserar hon hos Engelbrekts kiropraktorcenter där hon har mysiga rum fyllda med olika träningsredskap för pilates.

Jag har tränat pilates tidigare, under en period instruerade jag även i det, men det var endast på matta. Jag har aldrig tränat i pilatesmaskiner och det blev jag idag inbjuden av Anna att testa. Och Anna var lika pedagogisk och duktig som jag mindes henne från yogan.

Pilatesmaskiner kan se lite skrämmande ut, och det är svårt att förstå alla funktioner och möjligheter som finns om man inte blir guidad. Idag instruerade Anna mig igenom en timmes träning med övningar som funkar fint med gravidmage.

Det jag gillar med pilates är att det är mjuk träning. Jag känner att musklerna jobbar – och ibland bränner det till. Men det är inte supertungt utan smidigt och kontrollerat. Mycket fokus på bäckenbotten, andning och hållning i alla övningar.

Anna tränar med många gravida och nyblivna mammor. Kolla in hennes hemsidaom du är nyfiken att boka en tid för att träna med henne.

Förra veckan när jag tränade TRX med Pernilla märkte jag av hur obalanserad jag är i vissa muskler, särskilt om jag jämför stabilitet och styrka i höger kontra vänster axel. Även under pilatesen blev detta tydligt. Höger gick enkelt, när jag sedan jobbade med vänster blev det okontrollerat och svårt. Bra att veta vad jag behöver träna upp.

Anna passade även på att visa några övningar som inte lämpade sig för mig som gravid, men som går bra för icke-gravida att göra. Jag är imponerad av alla övningar som går att göra i Stott Pilates-maskinerna.

Tack för ett skönt träningspass Anna!