standard

Välkommen på mammaevent 5 oktober! 0


Som mamma är det viktigt att vara stark för att orka med livets alla utmaningar och kunna njuta av alla härliga stunder tillsammans med barnen.

Välkommen till en dag tillsammans med andra mammor! Mingel, träningspass, goodiebag, föreläsning och en massa inspiration är en del av det du får med dig. Allt kring hur du som nybliven eller blivande mamma på bästa sätt kan komma igång med din träning. Eller återuppta den.

Inspireras av Terese Alven (sparkibaken.se och sparkimagen.se) och Katarina Woxnerud (mammamage.se), två välkända namn när det gäller mammaträning.

Var?
SATS Hötorget i Stockholm, Sveavägen 20.

När?
5 oktober 2013 kl 13.30-16.30.

För vem?
För dig som just har fått barn liksom du som snart ska ha barn.

Din bebis (som inte kryper ännu) får självklart följa med, samtidigt som det kan vara mysigt att ha en eftermiddag med egen vuxen-tid. Krypande och gående bebisar stannar enklast hemma för att få roliga saker att göra.

Kostnad
299 kr inkl moms per person, som inkluderar:

– goodiebag med träningsplagg från Röhnisch, träningsdvd med mera
– föreläsning
– praktisk träning och workshop
– mingel
– utbyte av erfarenheter

Anmälan
Anmäl dig till katarina@woxnerud.se. Ange namn, adress, telefonnummer, mejladress och storlek på tights. Anmälan är bindande och blir giltig i samband med betalning.

Betalning
Betala in 299 kr till bg 5018-3227, märk betalningen ”Mammaträningl” Begränsat antal platser! Anmäl dig direkt eller senast 30/9.

standard

Träna med mig online 0

bejpy

Bejpy.se är streamad träning anpassad för gravida och nyblivna mammor. Träningen är enkel, effektiv och rolig. Träningen är smidig att utföra hemma och det går bra att pausa mitt i träningen om bebisen vaknar. Kanske bebisen även vill vara med och träna? Träningsfilmerna är korta och går bra att träna endast en åt gången eller flera efter varandra de gånger man har extra mycket tid.

Read more

standard

12 anledningar att avbryta din träning

Som gravid tränar du för att bibehålla din hälsa, må bra under graviditeten och få bättre förutsättningar för att snabbare komma igång efter förlossningen. Genom att träna som gravid minskar du risken för att utveckla depresssioner, övervikt och diabetes. Du får ofta bättre sömn och en minskad risk för rygg- och bäckensmärta. Moderkakan växer också snabbare på en tränande mamma vilket ger barnet i magen bättre förutsättningar.

Men, det är inte alltid bra att träna. Upplever du något av följande under ditt träningspass – avbryt träningen: Read more

standard

Träning med foglossning

20veckor

Halvvägs genom min andra graviditet drabbades jag av foglossning.

Foglossning drabbar många gravida, och för omföderskor är det vanligare. När jag väntade mitt första barn hade jag inga foglossningsproblem, jag kunde träna allt och ändå må bra. Två år senare när jag väntade mitt andra barn slog foglossningen till med full kraft när jag var halvvägs genom graviditeten. Beroende på hur kraftig din foglossning/bäckenuppluckring är kan du anpassa din träning. Prata alltid med din barnmorska om dina besvär och fråga om specifika tips för dig. Read more

standard

Träningsguide för nyblivna mammor

Då var det dags att prata lite träning för nyblivna mammor. I detta inlägg fokuserar jag på hur du på bästa sätt kommer tillbaka efter din förlossning.

 

TRÄNING DE FÖRSTA VECKORNA EFTER FÖRLOSSNINGEN

De första veckorna efter en förlossning är det meningen att du ska få vara i din lilla bubbla med barnet. Träning kanske inte är det första man tänker på, men några saker är kanon om du kan komma ihåg.

Den viktiga bäckenbottenmuskulaturen. Knip, knip, knip. Flera gånger om dagen varje dag med start direkt efter förlossningen. De första dagarna kanske du inte ens känner att du kniper (jag gjorde inte det), men så smått börjar du få kontakt på nytt och bygga upp den viktiga styrkan i underlivet.

Promenader. Det är skönt att komma ut och röra på sig. Börja med att enbart gå runt kvarteret, det kan vara lagom påfrestande första dygnen. Gå sedan så långt som det känns bra. Gå i den takt som passar dig, öka inte tempot förrän du känner att allt känns bra i kroppen. Hur snabbt det går är väldigt individuellt.

Tänk på hållningen. Som nybliven mamma – särskilt om det är första barnet – är det inte alltid lätt att hitta bra positioner vid amning och bärande på barnet. Försök ändå att komma ihåg att slappna av i axlarna, variera tyngd mellan höger och vänster sida när du sitter ner och stå på båda fötterna när du står upp. Promenera med en stolt hållning och sträck på dig när du sitter vid matbordet.

Read more

standard

Kniiiiip! – bäckenbottenträning

Innan jag blev gravid med Charles funderade jag inte särskilt mycket på min bäckenbottenmuskulatur. Det var först under graviditeten som jag började träna den några minuter varje dag. Och efter förlossningen satte jag genast igång att knipa, även om jag just då inte kände någon kontakt med musklerna. Men efter några dagar fick jag bättre kontakt och fortfarande ser jag till att knipa lite varje dag. Det är ju så enkelt – gör det samtidigt som du borstar tänder, när du sitter vid datorn eller väntar på bussen. Det är ingen som ser att du tränar din bäckenbottenmuskulatur. Read more