standard

Kniiiiip! – bäckenbottenträning

Innan jag blev gravid med Charles funderade jag inte särskilt mycket på min bäckenbottenmuskulatur. Det var först under graviditeten som jag började träna den några minuter varje dag. Och efter förlossningen satte jag genast igång att knipa, även om jag just då inte kände någon kontakt med musklerna. Men efter några dagar fick jag bättre kontakt och fortfarande ser jag till att knipa lite varje dag. Det är ju så enkelt – gör det samtidigt som du borstar tänder, när du sitter vid datorn eller väntar på bussen. Det är ingen som ser att du tränar din bäckenbottenmuskulatur.

Trots mina flitiga knipövningar tog det nästan ett helt år efter förlossningen innan jag kände att jag kunde göra höga knän i högt tempo. Alla andra träningsövningar fungerade, men vid höga knän läckte det lite …

Det här är ett ganska tabubelagt ämne, inte många som pratar om det, men som sagt är det väldigt vanligt. Särskilt efter det att man har fött barn. Så dagens uppmaning till er är knip, knip, knip. Två enkla övningar är att knipa snabbt och flera gånger på rad och sedan variera det med att knipa och hålla kvar en längre tid. Har du svårt att hitta musklerna, testa först att knipa av kisstrålen på toaletten, då vet du hur du ska göra.

Ett annat väldigt bra tips är att använda knipkulor – funkar både att använda under graviditeten och när man inte är gravid.