standard

Stretch – överkropp

Dessa stretchövningar är bra att göra efter avslutat träningspass, promenad eller liknande när du är varm i kroppen. Ta det försiktigt under stretchandet eftersom hormonet relaxin som mjukar upp leder ökar under graviditeten och du vill inte översträcka musklerna. Vet du med dig att du är överrörlig, ta det ännu mer försiktigt.

Håll varje stretch i cirka 20-30 sekunder. Är du stel i en särskild muskel, stretcha den längre.

Lycka till!

stretch_brost
STRETCH – bröstmuskeln (m. pectoralis major)
Håll armen i nittio grader ut från axeln. Lägg underarmen mot ett träd eller en dörrpost. Tryck kroppen framåt så att du känner stretchen i bröstmuskeln.

stretch_triceps
STRETCH – baksida arm/triceps (m. triceps surae)
Sträck ena armen upp mot taket och böj ner underarmen så att handen kommer mellan skulderbladen. Med andra handen tar du tag om armbågen och trycker försiktigt så att handen mellan skulderbladen kommer lite längre ner.

stretch_rygg
STRETCH – övre delen av ryggen
Stå höftbrett med benen. Håll armarna rakt fram i höjd med axlarna. Runda ryggen och kom in med hakan mot bröstet samtidigt som du trycker armarna framåt.

Foto: Sara Arnald