Träning för gravida

Träning för gravida

Träning under graviditeten är bra för de flesta blivande mammor. Träningen stärker upp kroppen och gör det lättare inför förlossningen. Många som tränar under graviditeten upplever dessutom att det går snabbare att komma tillbaka efter förlossningen.

Det är viktigt att anpassa träningen efter hur man mår och efter hur kroppen förändras.

Tänk på följande när du tränar under din graviditet:
• Prata med din barnmorska och lyssna på hennes råd angående din träning
• Undvik att komma upp för mycket i puls, dra inte på dig mjölksyra
• Avbryt träningen eller ta det lugnare om något känns obehagligt
• Gör övningarna kontrollerat
• Använd gärna stödstrumpor om du har besvär med svullna ben och åderbråck.

Det är svårt att ge en exakt rekommendation hur ofta du ska träna som gravid, men runt 30 minuter regelbunden träning om dagen anses bra. Med träning menas allt från promenader till rena träningspass. Hur länge du tränar beror på din fysiska form och hur du mår, men 30-60 minuter är en bra riktlinje. Träningen ska inte vara tuffare än att du ska kunna föra ett samtal samtidigt som du tränar.

Jämför dig inte med andra
Alla kan inte träna under sin graviditet – hur gärna man än vill. Olika tillstånd kan göra det riskabelt att träna. Därför ska du alltid prata med din barnmorska samt lyssna på din kropp. Träna efter de förutsättningar som du har. Då kommer du och bebisen i din mage att må som bäst.