Träna med din bebis

Ett bra sätt för att komma igång med träningen efter förlossningen är att träna tillsammans med sitt barn. Förutom att det är effektivt för dig är det också rätt roligt för din bebis!

Det är bra att träna hela kroppen. Men lägg gärna extra fokus på rygg, mage och armar då du kommer att bära omkring mycket på ditt barn de närmsta åren. Här är förslag på några övningar du kan träna tillsammans med ditt barn.

pushuppuss
Armhävning med puss

En vanlig armhävning blir tusen gånger roligare om det ligger en söt bebis under dig som du får pussa varje gång du kommer ner. Välj själv om du står på tå eller på knä. Ju närmre du kommer med knäna desto lättare blir det, så anpassa efter egen förmåga. Håll händerna brett utanför bebisen och spänn magen innan du långsamt för ner din överkropp. Efter pussen trycker du upp kroppen igen. Upprepa så många gånger du orkar.

Du tränar: bröst och axlar.

benböj - träning
Benböj med bebisvikt

Starka ben är bra för att bära upp din kropp. Stå lite bredare än höftbrett och håll din bebis framför dig som på bilderna ovan. Spänn till i magen och tänk dig att du ska sätta dig bak på en stol. Gå så långt ner du kan utan att tappa din fina hållning. Spänn rumpan och jobba dig upp igen till startposition. Variera gärna genom att stå både höftbrett samt bredare för att koppla in lite olika muskler.

Du tränar: ben och rumpa.

höftlyft - träning
Höftlyft

Lägg dig på rygg och placera bebisen längst ner på din mage. Håll i bebisen med dina händer under hela övningen. Sätt i fötterna i golvet och tryck upp höften så högt du kan mot taket, spänn rumpan. Håll emot på vägen ner och vänd sedan upp igen strax innan du nuddar marken.

Du tränar: baksida lår, rumpa.

lyft - träning
Liggande lyft

Ligg på rygg och håll bebisen ovanför dig. Spänn magen. Böj och sträck armarna upp mot taket. Se till att bromsa ordentligt på nedvägen för bästa träning.

Du tränar: armar, bröst.

lyft - träning
Axelpress

Stå stadigt på marken med spänd mage. Håll i barnet och tryck bebisen upp mot taket. Håll emot på vägen ner.

Du tränar: axlar