Trappa upp träningen

Efter några veckor med barnvagnspromenader och knipövningar är det roligt och effektivt att lägga in annan träning. Det kan vara svårt att få till träningstiden som nybliven mamma. Trots detta är det viktigt för kropp och själ att träna, så gör ditt bästa för att det ska fungera. Passa på innan maken går till jobbet, träna när bebisen sover eller låt någon vän passa din sötnos när du går och tränar på kvällen. Lite träning är bättre än ingen träning.

När du har fått ett godkännande av din barnmorska att det är okej att börja träna är skonsamma träningsformer som exempelvis spinning och styrketräning en bra start. Aktiviteter med mycket stötar, som löpning och aerobics med hopp, är det däremot bra att vänta ytterligare några veckor med.

bebistraning
Har du svårt att vara ifrån din bebis är ett alternativ mamma-barn-träning. Flera gym erbjuder träning på dagtid där mammor tränar i gruppträningssalen tillsammans. Bebisarna är med och det är okej att amma eller byta blöja mitt under passet. Upplägget är anpassat för de nyblivna mammorna och musiken är lägre.

I en del städer finns också barnvagnsträning där mammor träffas i en park och tränar utomhus medan barnen sover i sina vagnar.

Träna några gånger i veckan och var noga med kosten. Om du ammar förbrukar du även mycket energi den vägen. Dessutom kanske du sover sämre än normalt. Att äta bra och att träna kan då göra dig piggare och göra mammalivet enklare. Samtidigt ska du inte få dåligt samvete om det inte blir någon träning den dagen du hade tänkt. Det är bara att ta nya tag dagen efter.