standard

Trebarnsmor och mammatränare 0

elmina2

Hon är mamma till tre barn, varav den yngsta föddes sommaren 2013, och hämtar energi från att träna och hålla igång kroppen. Dessutom inspirerar hon andra mammor i Norrköping att må bra under och efter graviditeten – möt Elmina Saksi, bloggaren bakom Föräldrafitness.

Berätta gärna kort om dig själv:
3-barnsmor boendes i Norrköping. Sixten 4 år, Einar 2,5 år och Estrid några månader. Jag har ett företag vid namn Föräldrafitness med mammaträning, gravidträning och personlig träning både hemma hos mammor och on-line. Jag älskar löpning och matlagning.

Hur tränade du innan du blev gravid?
Jag löptränade 4 ggr i veckan varav 3 tuffa pass och styrketränade 2 ggr i veckan både hamma och på gymmet innan min senaste graviditetet.

Hur förändrades din träning under graviditeten?
Pga bäckenbesvär (foglossning) fick jag sluta snabbt med min löpträning men för att inte förlora all kondition började jag att cykla, till en början cykel i grupp och senare när jag inte kunde stå upp fick det bli kortare pass på motionscykling. Jag har även cyklat med mina barn till och från förskolan och det har under vintern varit bra träning genom snömodden (lådcykel).

Hur mådde du under graviditeten?
Psykiskt riktigt bra, tack vare träningen kände jag mig pigg och glad. Sömnbrist hör till men med träning kunde jag påverka min trötthet lite.

elmina1

Har du tränat olika under dina graviditeter? I så fall hur och varför?
Under första graviditeten då jag inte hade några andra barn att tänka på promenerade jag mycket, jag hade inte lika stor kunskap om styrketräning under graviditeten så jag tränade inte till sista dagen på gymmet som jag gjorde under min tredje graviditet.

Under min senaste graviditet har jag försökt att “njuta” av träningen på ett annat sätt, sista gången gravid och sista gången att bara träna så att det känns bra. Tränar man mycket och hårt har man ju en förmåga att inte alltid lyssna på kroppen utan pressa sig lite till. Den här gången har jag simmat mycket och tränat en hel del yoga utan några som helst krav, det ska bara kännas bra!

elmina3

Hur såg din träning ut efter förlossningen? Hur har du trappat upp din träning?
Jag har haft en lätt förlossning men ändå medvetet tagit det riktigt lugnt. Första två veckorna har jag promenerat och gjort kontaktövningar för magen och knipövningar minst 3 ggr om dagen. Jag kommer att vänta tre månader med min löpträning och istället cykla på motionscykel för att få upp konditionen. Målet är att träna tre styrkepass hemma, hemmaträning med en nyfödd är oslagbart!

Vad har du för mål framöver?
Att springa Göteborgsvarvet under 1.30 och Berlin Marathon på 3.15. Antingen 2014 eller året därpå. Men framförallt att ha en stark och skadefri kropp som orkar med 3 småbarn.

Vill du dela med dig av hur du har tränat under/efter graviditeten – skicka ett mejl till terese@sparkibaken.se , märk mejlet “intervju spark i magen” och berätta kort om dig.

No Comments Yet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>