standard

Viktigt vid gravidträning

Vid alla beslut under graviditeten är det bra att lyssna på den egna kroppen samt på barnmorskan. Detta gäller såklart även vid träning under graviditeten.

De flesta mår bra av att röra på sig regelbundet, men om du har särskilda problem eller komplikationer under graviditeten kanske du inte kan träna alls. PRATA MED DIN BARNMORSKA.

trimester3

Alla tips på SPARK I MAGEN riktar sig till friska kvinnor som vill anpassa sin träning till de nya förutsättningar som en graviditet – och tiden efter förlossningen – erbjuder.

Här kommer några viktiga tips att tänka på under graviditetsträningen:

  • träna för att hålla igång kroppen och bibehålla din tidigare form, inte för att bli starkare eller mer uthållig
  • undvik mjölksyra under träning, ta det lugnare än vanligt
  • drick ordentligt med vatten och ta gärna med en banan till träningen ifall du skulle få ett blodsockerfall
  • känns något obehagligt under träningen – avbryt!
  • går du på gruppträning, prata gärna med instruktören innan passet om det är någon rörelse du bör undvika eller anpassa
  • träna det du är van vid, graviditeten är inte tiden då du ska börja med nya träningssätt, det är bättre att fortsätta med det kroppen är van vid, förutsatt att träningsformen fungerar för gravida.